Telefon: 030244088

E-post: info@mjornstrateknik.se

Mjörns Trä & Teknik

Stannums byväg 27

44370 Gråbo

                                                                

Startsida Webshop Våra produkter Hitta hit Fynd Om oss Lev o betaln. villkor
Beställningsvillkor – Mjörns Trä & Teknik AB
 
Allmänna villkor

Offertförfarande


Mjörns Trä & Teknik är i huvudsak ett tillverkande företag som tillverkar produkter på kunders beställning. Vi har inte utbildade designers eller dylikt. Vi kan dock komma med förslag och rådgivning om så önskas i samband med offertförfrågan. Rådgivningen baserar sig på vår långa erfarenhet av att tillverka produkter till hemmiljö. Råden får ses som smakråd. Det är sedan kunden som i sin beställning tar ansvar för sitt inköp. Kvaliteten på produkterna visas i vår utställning. Standardprodukter kan ses i vår utställning. Våra leverantörer byter ibland sina leverantörer och därför kan variationer förekomma på de produkter som ses i utställningen. Vid specialbeställningar skall noggrann och fackmässig ritning lämnas av kunden. I den händelse kunden inte kan utföra en sådan kan vi tillsammans komma fram till mått och utseende som kunden godkänner. Vi tillverkar sedan produkten på snickerimässigt bästa sätt.

Vi tillverkar kök mm speciellt för varje kund. Eftersom mycket inte är standard kan vårt ritningsprogram inte återge allt i bild och text exakt för varje kund utan bilder mm är vägledande för att se hur köket kan bli utseendemässigt. Vi rekommenderar att man använder snickare som är hänvisade av oss. Dessa är vana att montera specialtillverkade kök där inte allt är standard. De brukar också kunna lösa eventuella problem som dyker upp för minsta möjliga krångel för kunden, och jobbar tätt tillsammans med oss. Väljer man att använda egna snickare kan vi tyvärr inte bistå med monteringshjälp per telefon mm. Vi kan inte heller ta ansvar för den montering och det sätt "kundens" snickare väljer att lösa monteringen på. Vi levererar produkterna och snickaren står för monteringen.

Mätning och rådgivning i hemmet kan beställas till en kostnad av 500:- per timme inom Lerums kommun. Var väl förberedd, en timme går fort.

Kortare diskussioner kring ritning och förslag kan göras i vår butik under normala öppettider. Vid större projekt då mer tid krävs rekommenderar vi att ni bokar tid, då vi kan prata ostört.

Offertens giltighet är 4 veckor från offertdatum.

Beställning

När ni kontrollerat offerten görs beställningen skriftligt. Handpenning på 25% av offertbeloppet erläggs vid beställning. Detta kan göras i vår butik eller genom att beloppet sätts in på vårt bankgiro. Beställningsdatum är när handpenningen finns hos oss och då startar också processen hos oss och ändringar kan normalt inte göras utan extra debitering.

Leveranstid

Leveranstid är normalt cirka 4-5 veckor. Fråga alltid vid beställning då antalet inneliggande projekt kan göra leveranstiden både kortare och längre. Exakt leveransdatum lämnas inte då det finns flera yttre faktorer som ligger utanför vår kontroll som kan påverka leveranstiden. Tilläggsbeställningar till tidigare beställning betraktas som nya beställningar. När leveranstiden  börjar närma sig skall kunden göra sig beredd att hämta varorna. Vi aviserar när produkterna är klara för hämtning och därefter skall de hämtas inom 7 dagar. Därefter debiterar vi 500:- per vecka i lagringskostnad eftersom det är stora problem för oss i ett litet snickeri. Vi ansvar inte för de problem som uppstår, p g a varorna inte hämtats i tid.

Leveransvillkor

Produkterna hämtas hos oss, även när montering beställts. Vill man att montören skall ta med sig varorna får man beställa den tjänsten direkt av honom. Det är då viktigt att slutbetalningen finns hos oss innan montören kommer för att hämta varorna, annars lämnas inget ut.

Betalningsvillkor

Produkterna betalas när de hämtas, kontant eller med bankkort, ej kreditkort. Ej försäljning mot faktura. Vid överenskommelse kan beloppet sättas in på vårt bankgiro, men beloppet skall då finnas på vårt konto vid hämtning. Om snickare ska hämta ska betalningen vara oss tillhanda innan vi lämnar ut varorna. Betalningen till oss är inte kopplat till er överenskommelse med snickare. Det betyder att om ni bokar tid med snickaren längre fram i tiden än när varorna är klara skall betalningen ändå ske till oss när varorna är klara att hämtas.

Montering

Vi har inte egen personal för montering hemma hos kund. Vi samarbetar däremot med ett företag med duktiga snickare som monterar våra produkter. De är vana att montera specialbeställningar. Vill ni ha montering ska ni tala om det när ni beställer så gör vi montören beredd på vilken vecka er leverans kommer att ske. När det sedan närmar sig kommer ni och montören överens om exakt datum och tid för montering. Vi har inte full koll på hans almanacka och kan inte garantera att han kan en viss datum eller tid utan det görs upp med honom. Vill ni att montören skall ta med sig produkterna härifrån till er måste vi också få veta detta i god tid. Observera att varorna skall vara betalda när han hämtar annars lämnas inte varorna ut. Betalning för hämtning och montering betalas till montören.

Lampor och belysning som ingår i er beställning skall kopplas in av behörig elektriker.

Detta är de normala beställningsvillkoren men vi försöker naturligtvis så långt det är möjligt att hjälpa våra kunder med det som kan uppstå under resans gång för att resultatet skall bli bra.

Beställning via webbshopen

Betalning:

Betalning sker med bankkort eller förskottsbetalning till vårt bankgiro 5930-7033. Så snart pengarna finns på vårt konto skickas dina varor. Skulle varorna inte finnas i lager skickas de så snart de tillverkats, detta brukar ske inom 10 arbetsdagar. Från att vi fått din order reserverar vi dina varor i 5 bankdagar, om inte betalningen kommit in inom den tiden tar vi bort beställningen.

Leveranssätt:

Vi levererar med DHL. Vid små paket skickas det till ditt närmaste DHL Servicepoint-ställe. Du aviseras via mail när det ankommit och kan då hämta paketet. Kom ihåg att hämta paketet så snart du kan, efter 5 dagar går det i retur om det inte hämtas ut. Kostnaden för ny frakt faller på kunden.

Vid större paket skickas det med DHL Stycke. Du aviseras till det telefonnummer du angivit när paketet anlänt. Du får då komma överens om utkörning hem till dig.

Paketet måste tas emot och kvitteras vid leverans. Vissa små leveranser kan ibland gå med Posten. Vi förbehåller oss rätten av välja lämpligaste leveranssätt.

Vi tar inte på oss merkostnader som uppstår p g a att fel adress eller telefonnummer angivits eller att ni inte finns på plats vid leverans.

Reklamation:

När ni tar emot varan skall ni syna paketes emballage. Vid misstanke om fel eller skada skall det skrivas direkt på fraktsedeln innan ni skriver under. Be även chauffören skriva under. Alltså fraktskada anmäls direkt till chauffören. Spara kopian på denna fraktsedel. Om ni väljer att låta chauffören ställa paketet hos er utan kvittering gäller inte reklamation för fraktskada.

På skador som upptäckts då paketet öppnats och som finns direkt på produkten gäller vanlig reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Kontakta oss omedelbart då ni upptäckt fel. Vi uppskattar om ni kan maila bilder på skadan till oss, det underlättar för oss.

Ångerrätt:

Köparen har 14 dagars returrätt på standardprodukter. Ångerrätt gäller inte på specialbeställda produkter efter kundens egna mått. Dessa produkter kan inte säljas till annan kund. Varan skall returneras oanvänd och förpackas så att inga skador uppkommer vid returen. Returfrakten står köparen för. Efter att vi packat upp varan och kontrollerat den återsänder vi pengarna för varan. Vi krediterar inte pengarna för fraktkostnaden. Returer mot postförskott och efterkrav löses inte ut av oss. Kontakta oss om ni vill använda er ångerrätt.

I övrigt hänvisar vi till Konsumentverkets hemsida - Konsumenträtt - Lagar - Distanslagen

Vid en eventuell tvist följer vi  Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Övrigt:

Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp.

Vi reserverar oss för faktorer som är utanför vår påverkan och som kan göra att leveranstid och villkor förändras. Detta kan vara t ex försenad materialleverans från våra leverantörer.